Da li je mobilni svijet već ovladao našim životima? Šta dalje?

Autor: 30.04.2014

Smart uređaji zauzimaju sve veći procenat ukupnog broja mobilnih uređaja kojih u svijetu već ima oko 5 milijardi. Od ovog broja 1,08 milijardi čine pametni mobilni uređaji preko kojih korisnici sve više surfaju Internetom, obavljaju kupovine ali i sve složenije poslovne zadatke. Gdje se u cijeloj toj priči nalazite vi i vaša kompanija?


Osvrnite se oko sebe! Pogledajte koliko ljudi hoda ulicom i gleda u svoje mobitele, nosi u rukama tablete ili u kafićima, uz prvu jutarnju kafu, čita online portale sa svojih sve sofisticiranijih mobilnih aparata. Činjenica je da je mreža preko WiFi dostupna sve više, a cijene 3G (uskoro i 4G) pristupa rapidno padaju. Dakle, Internet je na velika vrata ušao u mobilnu sferu, informacije postaju sve mobilnije i uskoro možemo očekivati da sve bude dostupno uvijek i na skoro svakom mjestu.

Osim toga trend sve ozbiljnijeg povezivanja svih dostupnih informacija u vezi sa vama, sve očitije i sve jasnije uvezivanje svake individue sa njenim ranije zabilježenim interesovanjima, plasiranje informacija direktno prema svakom pojedincu i njegovo elektronsko povezivanje sa stvarnim, fizičkim svijetom, nije više stvar budućnosti. Dopadalo nam se to ili ne, prema najavama koje su se mogle čuti i vidjeti na Mobile World Congress - u koji se desio u Barceloni pod kraj februara 2014., stvari za koje je većina nas mislila da ih nećemo doživjeti, postaju realnost.

"Mobilni gradovi" brinut će o vašem automobilu, štednji energije u vašem domu, vašoj ličnoj sigurnosti, plaćanju vaših obaveza itd. Iako djeluje zastrašujuće riječ je zapravo o prilično dobroj ideji koja bi u mnogome mogla unaprijediti socijalnu pravdu, borbu protiv kriminala i slično. Kontraverzno pitanje je jedino pitanje kontrole države nad pojedincem ali je to tema za neku drugu raspravu. U svakom slučaju, mobilni svijet je tu, i tu će i ostati.

Gdje se u tome nalazimo mi kao pojedinci?

Ovo je iznimno bitno pitanje koje pomalo zabrinjava i straši svakog od nas. Razmišljamo o Orvelovoj 1984. godini i ideje poput telekrana ili Velikog brata koji motri svaki naš pokret više nisu ni tako daleke ni tako "zanimljive" kao prije. Ipak, ostavimo li ove apokaliptične vizije po strani, šta nas zapravo učekuje u skorijoj budućnosti?

Zapravo je mnogo vjerovatnije da nas očekuje mnogo blaža verzija budućnosti. Bilo bi sasvim dobro da više nikada ne možete zaboraviti ili izgubiti ključ od vašeg automobila ili vašeg stana, da vas ili vaše dijete nikada više ne mogu oteti, da vam nikada više ništa ne mogu ukrasti ili vam otrgnuti iz ruku, da oružije ne želi pucati ukoliko ga ne drži odgovarajuća osoba, da u slučaju da vam se nešto loše desi, recimo pozli vam dok ste sami, hitne službe odmah dobiju obavještenje o tome...beskrajne su stvarne mogućnosti za unapređenje ljudskih života.

Osim toga, recimo da ste ušli u 5 prodavnica odjeće u kojima ste gledali 5 različitih majica kratkih rukava sa Hello Kitty ili Spiderman motivom, ali su vam sve bile ili neodgovarajuće veličine ili previše skupe. Tako razočarani izađete na ulicu, a u nekoj pokrajnjoj ulici oglasi se vaš mobilni aparat ili neka slična sprava koju budućnost donosi i obavijesti vas da majicu kratkih rukava, bijele boje, sa motivima Hello Kitty ili Spidermana, baš onakvu kakvu ste tražili, prodaje mala neugledna radnja udaljena 30 metara od vas i da je kod njih baš u toku "čišćenje skladišta" pa su popusti i do 70%. Bilo bi to dobro, zar ne?



A gdje su tu naše kompanije i kako poslovanje prilagoditi novim okolnostima?

Iz poslovnog ugla budućnost izgleda još strašnije nego iz ugla pojedinca. Kompanije će morati uložiti ogromne napore kako ne bi izgubile utrku sa velikim, moćnim igračima. Diverzifikacija će postati još teža, a mogućnost da se kompanija istakne u gomili sličnih firmi, izrazito smanjena.

Možda, a možda i ne!

Ona mala prodavnica koju smo prethodno spomenuli nije imala gotovo nikakve šanse u borbi protiv velikog trgovačkog centra sve dotle dokle vas vaš mobilni aparat nije obavijestio da oni u tom momentu imaju baš ono što vi tražite. Ono što je najveća prijetnja, istovremeno može biti i najbolja prilika. To je stara ekonomska činjenica. Kompanija sama odlučuje kako će se postaviti prema nekoj situaciji, hoće li situaciju unaprijed vidjeti kao izgubljenu ili će je smatrati prilikom da se nešto postigne.

Šta je realno i šta u ovom momentu možete napraviti?

Nemojte ignorisati realnost. Od ovoga doista nema koristi i zabijanje glave u pijesak neće otkloniti, već samo maksimizirati prijetnju.

Analizirajte svoje kupce i svoje mogućnosti.
Pogledajte gdje u mobilnoj sferi možete olakšati svojim kupcima. Šta možete napraviti da ih zadržite i kroz isti kanal privučete nove kupce i partnere. Napravite realan plan, smislite jednostavne, male aplikacije ili barem jednostavne koncepte i doznajte koliko će vas "ta stvar" koštati. Možda vam ni ne treba posebna aplikacija, možda je za vas dovoljno da napravite responsive web site, online prodaju ili jednostavan widget kojim ćete se diferencirati u odnosu na konkurente.

Ostvarite plan. Od planiranja nema nikakve koristi ako se planovi ne sprovedu u djelo. Morate biti tvrdoglavi i savladati "gatekeeper-e" koji će vas uvjeravati, kao što su u prošlosti uvjeravali brojne vaše prethodnike u nekim drugim vremenima i nekim drugim firmama, da "od mobilne vizije svijeta nema ništa!" Valjda jednako kao što "ništa nije bilo" od automobila, aviona, telefona, telegrafa, kompjuterizacije, svemirske utrke, satelita i čega sve ne.

Da zaključimo, promjene se dešavaju, one nisu galopirajuće ali definitivno nemaju ni brzinu gusjenice. U ovom se trenutku po pitanju mobilnog svijeta može dati samo jedan sasvim očit i jednostavan savjet, pripremite se na vrijeme i uđite u mobilni svijet prije nego što bude kasno.


Da li je mobilni svijet već ovladao našim životima? Šta dalje?